
Līderis manī
Mūžizglītības un kultūras institūts „Vitae” darba efektivitātes paaugstināšanai ir noslēdzis līgumu ar starptautisku uzņēmumu Franklin CoveyEducation par tiesībām Latvijā no 2017. gada īstenot pārmaiņu procesu izglītībā “Līderis manī”, kura pamatā ir personiskās līderības koncepts un personalizācijas kā pašvadītas mācīšanās procesa pieejas īstenošana izglītībā.
Kas ir “Līderis manī”?
- Starptautisks skolu tīkls, kurš veicina personīgo līderību kā resursu, instrumentu un procesu, lai attīstītu augstu katra indivīda pašapziņu un kopēju sabiedrības labklājību 21.gadsimtā.
- Pasaules kustība izglītībā, kura balstās uz piecām kopējām pārliecībām:
- Katrs var būt līderis.
- Katram piemīt izcilība kādā jomā jeb viņa ģenialitāte.
- Pārmaiņas sākas ar mani.
- Skolotāji atbalsta skolēnus, lai viņi paši var vadīt savu mācīšanos.
- Ir svarīgi attīstīt visas piecas personības jomas – intelektuālo, fizisko, emocionālo, garīgo un sociālo.
- Starptautiska kopīgas mācīšanās iniciatīva, kura sākās līdz ar tās dibinātāja Stīvena Koveja visu laiku veiksmīgāko apmācības programmu “7 ļoti veiksmīgu cilvēku paradumi” un kuru īsteno Franklin Covey, Top20 pasaules kompānija līderības izglītības jomā.
Pārmaiņu iniciatīvas “Līderis manī” darbības mērķis – īstenot pakāpenisku 3-6 gadu izglītības iestāžu pāreju uz «mācīšanās organizācijām», īstenojot personalizācijas pieeju mācību un audzināšanas procesā.
Izglītības iestādēm sasniedzamie rezultāti:
- izglītības iestādes īsteno pakāpenisku pāreju uz «mācīšanās organizācijā» pārvaldības modeli, izmantojot personalizācijas pieeju izglītībā;
- pārmaiņu procesā iesaistītie (skolēni, pedagogi, izglītības iestāžu vadība, vecāki) īsteno personisko līderību kā vērtību skolas organizācijas kultūrā;
- izglītības iestādes regulāri dalās ar savu pieredzi ar vecākiem, citu izglītības iestāžu pedagogiem un citu valstu dalībskolām.
Infografika – Līderis manī programmas pamatā ir 7 paradumu maiņas principi, kuri savā darbībā ir pierādījusi sevi kā ilgtspējīgu un efektīvu rīku sociālās un emocionālās audzināšanas jomā.
1.paradums – Esi proaktīvs
- es ieturu pauzi un izlemju, kā reaģēt
- es lietoju valodu, kurā var saprast, ka mana rīcība ir mana izvēle
- es fokusējos uz lietām un procesiem, kurus varu tieši ietekmēt pats
- es spēju mainīt savu tradicionālo uzvedību pret citu vēlamo ar gribas palīdzību
2.paradums – Sāc ar rezultāta vīziju
- es spēju formulēt sev sasniedzamos rezultātus
- es zinu, ko vēlos dzīvē sasniegt un kas ir manas dzīves misija
3.paradums – Sāc ar svarīgāko
- es koncentrējos uz svarīgāko
- es protu atmest mazsvarīgo
- es plānoju katru nedēļu
- es protu izvēles brīdī izvērtēt un rīkoties, ņemot vērā to, ko vēlos tagad un dzīvē sasniegt
4.paradums – Domā par abpusēju ieguvumu
- es pieņemu pārpilnības mentalitāti un beidzu sevi salīdzināt ar citiem
- es protu gan uzklausīt citus, gan izteikt savu viedokli (līdzsvarot drosmi un toleranci)
- es apsveru savus un citu cilvēku ieguvumus
- es veidoju abpusēja ieguvuma vienošanās
5.paradums – Vispirms centies saprast, tad – tikt saprasts
- es zinu atšķirības starp autbiogrāfisku reakciju un protu klausīties empātiski
- es izprotu, ko nozīmē rīkoties ar cieņu un rīkoties tā, lai es tiktu saprasts
6.paradums – Esi sinerģisks
- es novērtēju atšķirīgo un dažādību
- es protu atrast trešo alternatīvu
7.paradums – Uzasini zāģi jeb Restartē savas baterijas
Septītais paradums aicina padomāt katram pašam par sevi, savas dvēseles stāvokli, savu ķermeni un tā labsajūtu, savu veselību, prātu un arī garu.
Programmas “Līderis manī” principi ir iekļauti visos izglītības līmeņos. Līderis ir cilvēks, kurš pats spēj un prot vadīt sevi, savas emocijas un savu dzīvi. Lai skolēns varētu iemācīties izvirzīt, sasniegt un izvērtēt savus mērķus dzīvē, izglītības iestādē ir nepieciešams pedagoģisko pārmaiņu kopums, kura realizēšanā iesaistīti gan skolēni un skolotāji, gan arī vecāki.
Pasaulē vairāk nekā 29 000 skolu ieviesušas “Līderis manī”. Ogres Kalna pamatskolā personības pilnveides procesu „Līderis manī” īsteno jau 3.gadu.
“Līderis manī” skolas ieviešnas komanda 2024./2025. mācību gadā:
- Ilze Butevica – direktore
- Zane Mundure – direktores vietniece audzināšanas un ārpusklases darbā
- Dace Rateniece – karjeras konsultante
- Dana Faivelsone-Bidiņa – datorikas skolotāja
- Kristīne Treimane – angļu valodas skolotāja
- Lāsma Buša – matemātikas skolotāja
Aktuāli
